Zostaw nam swojego @ a będziemy Cię na bieżąco informować o nowych artykułach oraz ciekawych wydarzeniach ze Świata Coachingu.


Kompetencje

Jeśli już postanowiłeś, że chcesz rozpocząć proces coachingu, że pragniesz zmiany, prędzej, czy później staniesz przed wyborem coacha. Poniższy artykuł daje wskazówki, jakimi można się kierować wybierając osobę, która ma nam towarzyszyć w podróży.

 

Nie wystarczy, że ktoś mówi o sobie: „coach”. Często jest to tylko zabieg marketingowy. Słowo „coaching” jest obecnie modne i wielu trenerów, doradców i szamanów używa go, aby lepiej sprzedać swoje usługi. Nie wierz więc bezrefleksyjnie w to, co dana osoba pisze o sobie na swojej stronie internetowej czy na facebooku. Kupuj coaching rozważnie. Jako doświadczony rekruter śmiało mogę powiedzieć, że przy zatrudnianiu coacha obowiązują te same reguły, co przy każdej innej rekrutacji. Im więcej czasu i pracy poświęcimy na wybór najlepszego kandydata, tym efektywniejsza będzie nasza współpraca.

Pamiętaj, że wpisując słowo „coach” lub „coaching” w wyszukiwarkę Google znajdziesz na pierwszych stronach oferty firm i coachów, którzy najlepiej odrobili lekcje z zakresu pozycjonowania. Niekoniecznie oznacza to, że są najlepszymi coachami, choć z pewnością mają pojęcie o marketingu internetowym i determinację.

Oczywiście najwygodniej byłoby dla Ciebie, jeśli coaching zostałby Ci przydzielony przez firmę, w której pracujesz. Wtedy całym procesem rekrutacji coacha zajmuje się dział HR. Tobie pozostaje wybór spośród 2-3 propozycji.

Jeśli poszukujesz coacha samodzielnie, pierwszym krokiem będzie z pewnością rozejrzenie się wśród znajomych. Być może ktoś w Twoim otoczeniu mówi o tym, że pracował lub pracuje z coachem? Posłuchaj, co mówi o tej współpracy. Zapytaj go o efekty, jakie uzyskał dzięki coachingowi. Co zmieniło się w jego życiu? Warto pytać o konkretne zmiany. Ktoś, kto zapłacił dużo znanemu i drogiemu coachowi może przekonywać wszystkich, w tym też siebie, że wybór był dobry. To stary efekt psychologiczny. Zapłaciłem – teraz muszę podtrzymywać w sobie myśl, że było warto. Nie wystarczy, że Twój kolega określi coacha jako „świetnego”, „super fachowca”. Jego pozytywne odczucia są ważne, ale nie najważniejsze. Spytaj o to, co konkretnie uzyskał dzięki coachingowi. Jeśli klient danego coacha wymieni konkretne rezultaty, które uzyskał dzięki coachingowi, a jeszcze lepiej, jeśli sam dostrzegasz u niego pozytywne efekty zmian po coachingu – trop może być owocny.

We wstępnej selekcji coachów warto zorientować się, jakie są podstawy danego coacha do używania tego tytułu. Po prostu jaką skończył szkołę lub kurs. Czy ma jakąś certyfikację/akredytację czy tylko certyfikat zakończenia jakiegoś kursu. Ile godzin trwał taki kurs? Najlepiej oczywiście, jeśli coach może się wylegitymować certyfikacją jednej
z międzynarodowych organizacji coachingowych (np. ICF). Organizacje takie przyznają certyfikację coachom, którzy spełnili określone wymagania. Wśród tych wymagań są miedzy innymi:

- ukończenie określonej liczby godzin szkolenia dla coacha,

- doświadczenie w postaci określonej liczby godzin przeprowadzonego coachingu,

- przestrzeganie Kodeksu Etycznego Coacha odpowiedniego dla danej organizacji,

-ukończenie określonej liczby godzin mentoringu coachingowego (pracy z superwizorem,)

- zdanie egzaminu certyfikacyjnego.

Wszystko to razem daje nam duże prawdopodobieństwo wysokiej jakości usług coachingowych świadczonych przez certyfikowanego fachowca. Brak certyfikacji nie jest jednak absolutnie równoznaczny z niską jakością usług. Wielu coachów dba o swój rozwój w inny sposób. Wielu też jest na etapie dążenia do danej certyfikacji. Nie popadajmy więc także w „papierkową paranoję”.

Być może coach nie posiadający certyfikacji skończył odpowiedni kurs lub studiapodyplomowe z zakresu coachingu. Warto zainteresować się, ile godzin szkolenia dany kurs zawierał.

Zanim umówimy się z coachem na pierwsze spotkanie, warto zapoznać się z jego osobą poprzez internet. Odwiedź jego stronę internetową, Poczytaj jego wypowiedzi na portalach społecznościowych. Może prowadzi bloga? Może pisze ciekawe artykuły? Co znajdujesz, wpisując jego nazwisko w wyszukiwarkę Google? Uzyskasz dzięki temu szersze spojrzenie na danego coacha. Dowiesz się, jakie ma zainteresowania. Upewnisz się, na ile coaching jest jego pasją.

Jeśli wiesz trochę o coachingu, to orientujesz się, że jest wiele jego odmian, obszarów. Jest więc Life coaching, Business coaching, Coaching kariery, Executive coaching... można wymieniać długo, a lista nigdy się nie skończy dopóki żyje kreatywność. Jeśli znajdziesz informacje, że coach zajmuje się dokładnie tym obszarem, który Cię interesuje – świetnie. Jeśli nie... też nie jest źle. Coach nie musi się specjalizować w Life Coachingu, żeby podczas sesji poruszać z klientem tematy z jego życia prywatnego, jeśli to zbliża klienta do celu.

Trochę inną sprawą jest rodzaj klientów, z którymi coach pracuje. Niektórzy specjalizują się we współpracy z bankowcami, inni wolą pracować z klientami z branży restauracyjnej. Jeśli coach ma zielone pojęcie o tym, czym się zajmujesz, będzie mu po prostu łatwiej poruszać się po Twoim świecie.

Mile widziana u coacha jest natomiast wiedza psychologiczna. Coach nie musi być magistrem psychologii. Dobrze jednak jeśli się w psychologii orientuje i nie wszystko robi intuicyjnie. Jak twierdzą autorzy książki Psychologia Coachingu: „Coache wywodzą się z różnych środowisk zawodowych. Mimo, że nie trzeba być dyplomowanym psychologiem, aby zostać coachem, to jednak – żywimy takie głębokie przekonanie – skuteczność coachingu wymaga zrozumienia psychologicznych podstaw, gdyż na nich opierają się praktyczne działania. Bez tej wiedzy coach ryzykuje porażkę w dążeniu do osiągnięcia zamierzonego wyniku”.

Kolejny etap to już „rozmowa kwalifikacyjna”. Coachowie zazwyczaj oferują pierwsze spotkanie za darmo. Jest to spotkanie, na którym coach ma okazję się zaprezentować. Opowiada o swoim coachingu, odpowiada na pytania. Często przeprowadza próbkę demo coachingu.

Warto przemyśleć sobie wcześniej pytania, które chcemy coachowi zadać. Możemy go spytać o to, dlaczego interesuje się coachingiem. Posłuchać, jak mówi o coachingu, rozpoznać w jego słowach pasję lub jej brak. Można zapytać o skończoną szkołę i uzyskaną certyfikację. Poprosić o referencje. Dowiedzieć się, jaki model coachingu stosuje i jakich narzędzi używa. Kluczowym pytaniem jest pytanie o Kodeks Etyki Coacha. Jeśli coach nie wie, co to... warto się głębiej zastanowić.

Należy oczywiście również zapytać o sprawy formalne. Jak często coach zazwyczaj spotyka się z klientami. Jak długie są sesje. Gdzie będziecie się spotykali. Wymienione warunki nie są sprawami szczególnie istotnymi z punktu widzenia profesjonalizmu coacha. Pamiętajmy jednak, że to ma być Twój coaching. To Tobie ma pasować oferta coacha. Także od strony finansowej. Za coaching warto zapłacić. Według niektórych badań inwestycja taka zwraca się w przedziale od 100 do 1000%. Jeśli jednak już płacimy dużo, to dobrze widzieć za co i dobrze zainwestować w najlepszego, dostępnego za dane pieniądze, coacha.

Jeśli w czasie darmowej próbki coachingu czujesz się źle, a między Tobą i coachem nie ma „chemii”... być może lepiej spotkać się z innym kandydatem. Szczególny rodzaj dopasowania między coachem i klientem jest bardzo istotny jeśli chodzi o efekty coachingu. Po prostu dobrze jest lubić swojego coacha i lubić z nim rozmawiać. Nie każdy coach musi być dla Ciebie i nie dla każdego coacha Ty będziesz odpowiednim klientem.

Nie chodzi o to, że coach musi być dla ciebie zawsze słodki, miły i wygodny. Coaching ma być czasem niewygodny, czasem ma nie być miło i słodko. Ważne jednak, żeby wszystkoto odbywało się atmosferze zaufania. Jeśli nie ufasz coachowi – zmień go. 

Zwróć uwagę, czy podczas próbki coachingu coach narzuca Ci swoje pomysły i rozwiązania, czy pochodzą one od Ciebie. Coaching nie jest szkoleniem, mentoringiem ani konsultacją. Zadaniem coacha jest spowodowanie, żebyś właściwe odpowiedzi odkrywał w sobie, zwiększając obszar swojego wpływu i odpowiedzialność za swoje decyzje. Zapewne po coachingu chcesz być bardziej odpowiedzialny za swoje życie, mieć większy obszar wpływu, chcesz wzrosnąć. Dobry coach nie uzależnia klienta od siebie. Pozwala mu stawać się silniejszym.





Tomasz Szustakiewicz
Openminder
www.openminder.pl

 

 

Nasza strona wykorzystuje pliki cookies.