Zostaw nam swojego @ a będziemy Cię na bieżąco informować o nowych artykułach oraz ciekawych wydarzeniach ze Świata Coachingu.


Metody i narzędzia

Czemu uważność jest ważna?

Dzięki temu, że będziemy żyć uważnie, dajemy sobie praktycznie w każdej chwili większą szansę na równowagę emocjonalną. Każde nowe doświadczenie będzie opatrzone większą jasnością umysłu i serca. I jak mówi Jon Kabat – Zinn: uważność w życiu jest również formą inteligencji relacyjnej w takim stopniu, w jakim ją ucieleśniamy, sprawia, że stajemy się mniej trudni we współżyciu dla bliższego i dalszego otoczenia.

Jakie są problemy z uważnością?

Problem z uważnością jest taki, że jest to praca na całe życie. Tylko ode mnie zależy, jak będzie wyglądało moje życie i jakimi wartościami będę chciała je wypełnić. To, którą pójdę drogą i jakie wybiorę dla siebie rozwiązania świadczy o mojej gotowości do wzięcia pełnej odpowiedzialności za swoje wybory. Bycie uważny na siebie jest wyborem i wiąże się z tym, iż świadomie wkraczam na własną ścieżkę rozwoju. Pozwalam sobie zauważać wszystkie aspekty swojego życia i podchodzę do nich z pełną uwagę. Daje sobie przyzwolenie na eksperymentowanie i sprawdzanie, czy to zatrzymanie w sobie jest najlepszym dla mnie rozwiązaniem w tej właśnie chwili. Tu i teraz.

Podstawy, które tworzą fundament dla uważności

1.  Nieosądzanie

Istotą jest dać sobie przyzwolenie na to, że nie musimy wiedzieć wszystkiego od razu, możemy być otwarci na przyglądanie się otaczającemu nas światu świeżym okiem.

2. Cierpliwość

Niczego nie przyspieszam ani nie popędzam pozwalam sobie na to, żeby ze spokojem obserwować nurt biegnących zdarzeń.

3. Umysł początkującego

To określona postawa polegająca na tym, że masz w sobie w tej właśnie chwili wystarczająco dużo przestrzeni, aby w obliczu ogromu tego, czego nie wiesz, nie tkwić ciągle w tym, co już wiesz lub czego doświadczyłeś.

4. Ufność

Ufność, że to się dzieje, to czego doświadczam teraz jest dla mnie najlepsze. Podążanie za tym co mówi mi moja intuicja. Odwaga do tego, żeby zaufać czasami temu co nieznane.

5. Niedążenie

To dążenie to bycia w tu i teraz. Jest to stan umysłu, kiedy wszystkie myśli jakie masz w głowie nie popychają cię do kolejnych siłowych rozwiązań. To bezwysiłkowa akceptacja wszystkiego co się pojawia w tobie.

6. Akceptacja

Zobacz jak wygląda twoja rzeczywistość teraz. Zobacz jaki jest do tego twój stosunek. Poszukaj w sobie odpowiedzi. Podejmij działanie, które wynika z twojej wewnętrznej mądrości.

7. Puszczanie

Pozwolenie na to, żeby było tak jak jest. Oznacza obejmowanie całej swojej rzeczywistości na nowy sposób.

Jak można ćwiczyć uważność – praktyczne ćwiczenia

Ćwiczenie I

  1. wsłuchaj się we własny oddech o różnych porach dnia, czując jak brzuch wznosi się i opada raz czy dwa razy
  2. bądź świadomy własnych myśli i uczuć w tych chwilach, po prostu je obserwuj, nie osądzaj ani ich, ani siebie
  3. jednocześnie bądź świadomy wszelkich zmian w postrzeganiu rzeczy i uczuć wobec siebie


Ćwiczenie II

  1. usiądź wygodnie na kanapie/fotelu/ w miejscu, które lubisz najbardziej
  2. skup uwagę na tym co się dzieje wokół ciebie i obserwuj otoczenie
  3. zauważ bogactwo wokół siebie i policz 5 nowych elementów, które zauważyłeś
  4. teraz przywołaj sprawę ze swojego życia, która sama się rozwiązała
  5. znajdź elementy, które przyczyniły się do samoczynnego rozwiązania

    • Jaki był w tym Twój udział bez udziału ?
    • Jakie podjąłeś decyzje, że powstał taki samoistny efekt ?
    • Jakie było Twoje działanie bez działania w całej tej sytuacji ?
    • Czy układa to się dla Ciebie w jakiś wzór ?

Część pierwsza artykułu : "Uważność w coachingu - cz.I"
  
Inspiracja publikacjami:
1. Jon Kabat-Zinn „Praktyka uważności dla początkujących”
2. Ronald D. Siegel „Uważność. Trening pokonywania codziennych trudności”
3. Thich Nhat Hanh „Cud uważności”


Agnieszka Szczepaniak
Zen Coach, terapeuta TSR, praktyk Soul Body Fusion
www.terazcoach.pl
 

Nasza strona wykorzystuje pliki cookies.