Zostaw nam swojego @ a będziemy Cię na bieżąco informować o nowych artykułach oraz ciekawych wydarzeniach ze Świata Coachingu.


Obszary

Coaching i Mentoring to dwie odmienne metody rozwojowe, zdarza się, że z sobą mylone. Czym różni się coaching od mentoringu? Która metoda jest skuteczniejsza, czy w ogóle można mówić ,że któraś bywa skuteczniejsza?
Coaching – proces indywidualizowany, wspólna praca Coacha i Klienta w osiągnięciu wyznaczonych przez klienta celów (czy też częściowo celów biznesowych organizacji zlecającej proces). Coach jest osobą z zewnątrz (przy standardowym coachingu zewnętrznym w organizacji) i jego zadaniem jest wesprzeć klienta w wyznaczaniu, a następnie realizacji zamierzonych celów, priorytetyzacji zamierzeń i wzmocnienia jego świadomości o swoich kompetencjach, tego co jest jego atutem, a nad czym powinien jeszcze popracować. Coach nie uczy, nie doradza, nie kieruje i nie wskazuje rozwiązań a wspiera klienta w poszukiwaniu rozwiązań, wzmacnia motywacje, poczucie własnej wartości.

Mentoring natomiast to również zindywidualizowana relacja miedzy Mentorem, a Mentee, z tym że Mentor występuje tutaj w roli eksperta i profesjonalisty w danej dziedzinie. Celem mentoringu jest przekazanie uczestnikowi  (Mentee) doświadczeń i wiedzy Mentora. Mentor pokazuje Mentee sposoby i narzędzia rozwiązywania problemów z jakimi Mentee spotyka się na swej drodze zawodowej, Mentee słucha i stara się zrozumieć, zobaczyć to co Mentor chce przekazać – swoja wiedzę i doświadczenie. Mentee uczy się od Mentora i co ważne od jego dociekliwości, zaangażowania i skupienia zależy jak wiele się nauczy i zdobędzie z procesu mentoringowego.  Podobnie jak w przypadku coachingu wdrażane są programy rozwojowe w formie mentoringu grupowego - wówczas w spotkaniach bierze udział Mentor i kilku odpowiednio wyselekcjonowanych uczestników.

Zdarza się, że firmy wdrażają zarówno coaching jak i mentoring - zdarza się również, że pracownicy w tym samym czasie uczestniczą i w procesie coachingowym jak i mentoringowym. Jeśli pracownik potrafi skoncentrować się na pracy w dwóch procesach, jeśli potrafi z tego odpowiednio skorzystać to przeciwwskazań brak, pracownik może tylko zyskać podwójnie.

Czy któraś z metod jest skuteczniejsza? Każda z metod jest inna i nie można ich z sobą porównywać. Cele i idee są inne, zarówno coaching jak i mentoring mogą wiele wnieść w życie uczestnika ww. procesów, a dla danej organizacji biznesowej może zaprocentować to wzrostem zaangażowania pracowników i wzmocnieniem ich motywacji.  Pamiętajmy jednak, że wdrażając czy to mentoring czy coaching w organizacji musimy odpowiednio dobierać zarówno Coachów/Mentorów jak i klientów/Mentee oraz zadbać o najwyższą jakość w zakresie realizacji ww. procesów. Nie każdy profesjonalista czy ekspert potrafi i może być coachem czy mentorem, zanim wdrożymy coaching czy mentoring w pierwszej kolejności powyższe powinno zostać odpowiednio zweryfikowane.










Justyna Markusik - konsultant HRM, trener biznesu, akredytowany coach ICF ACC

 Od ponad 10 lat zajmuje się tematyką szeroko pojętego zarządzania zasobami ludzkimi – HRM. Ponad 6 lat związana  z amerykańskim biurem inżynieryjnym, polskim odziałem globalnej korporacji. Od 3 lat zajmuje się szerzej coachingiem i budowaniem kultury coachingowej w organizacjach biznesowych. Członek International Coach Federation i Corporate Leadership Council Executive HRM. Specjalizuje się w kompleksowej koordynacji polityki szkoleniowej w organizacji, w szczególności we wdrażaniu procesów rozwojowych: lokalnych międzynarodowych programów szkoleniowych, systemów ocen okresowych, ewaluacji ww. procesów. Pasjonuje się coachingiem, również w aspekcie szkoleniowym i doradczym. Pracuje wg standardów International Coach Federation. Zajmuje się coachingiem biznesowym w aspekcie szeroko pojętych kompetencji menedżerskich oraz budowaniem kultury coachingowej.
 

Nasza strona wykorzystuje pliki cookies.