Zostaw nam swojego @ a będziemy Cię na bieżąco informować o nowych artykułach oraz ciekawych wydarzeniach ze Świata Coachingu.


Obszary

Zmiana, traktowana jako proces jest zawsze trudna. I chociaż „nic nie jest w życiu tak pewne jak zmiana”, często budzi ona lęk i niepokój. Wiąże się z wyjściem poza dotychczasowe, utarte ścieżki postępowania, opuszczeniem tzw. strefy komfortu, zapewniającej poczucie bezpieczeństwa i stabilności. Szczególne obawy wiążą się ze zmianą dotyczącą dłuższej perspektywy czasowej.

Sytuacja dodatkowo komplikuje się, gdy zmiana wymusza konfrontację z dotychczasowymi nawykami (będącymi, jak powszechnie wiadomo, drugą naturą człowieka). U większości osób styl odżywiania jest (nie zawsze do końca uświadomionym) nawykiem.

Na sposób żywienia składa się kilka czynników. Najważniejsze z nich to:
- tradycje i zwyczaje domu rodzinnego (to tu powstaje pewnego rodzaju matryca, model, oba są mocno zakodowane i trudne do usunięcia),
-preferencje smakowe (bardzo indywidualna kwestia, łatwiejsza do modyfikacji),
-dostępność i łatwość zakupu określonych produktów,
-rozkład i rodzaj zajęć w ciągu dnia.

Zasady zdrowego odżywiania znane są już dzisiaj większości ludzi, ale jest to najczęściej rodzaj wiedzy „znanej, ale niestosowanej”. Asortyment współczesnych sklepów kusi łatwo dostępnymi towarami, w których lista składników powinna odstraszać, ale przeważa ich smakowitość, atrakcyjność opakowania czy skuteczna reklama. Wygoda i możliwość szybkiej konsumpcji stają się podstawowymi kryteriami wyboru, a wartość odżywcza takich produktów schodzi na dalszy plan. Dodatkowo cały proces odżywiania bywa bardzo chaotyczny i pozbawiony świadomej kontroli.

Często dopiero poważne niedomaganie organizmu staje się motywacją do refleksji nad tą sferą życia- ważną, bo w dużym stopniu determinującą jego jakość. Najrozsądniej jest jednak nie dopuścić do usterek w codziennym funkcjonowaniu ustroju, bo zawsze łatwiej jest zapobiegać niż leczyć. Im wcześniej wprowadzone zostaną zmiany, tym mniejsze będzie prawdopodobieństwo późniejszych zagrożeń zdrowotnych.

Co oznacza pojęcie „zdrowe odżywianie”? Takie, które jest jak najmniej przetworzone, jak najbardziej urozmaicone (ludzki organizm potrzebuje codziennie około 60 składników żywieniowych), spożyte umiarkowanie powoli, w niewielkich ilościach, w trzygodzinnych odstępach czasu. Proste, prawda?

Teoretycznie tak. Jednak realizacja tych założeń wymaga pewnego wysiłku, a przede wszystkim dużej samodyscypliny. Pewien problem może stanowić wysoka częstotliwość posiłków, kolejny np. konieczność pokonania większych odległości, aby nabyć wartościowe produkty. Zawsze oczywiście pojawi się początkowa bariera w postaci konieczności zmiany głęboko zakorzenionych dotychczasowych nawyków.

Niezależnie od stopnia wymaganych modyfikacji aktualnego sposobu odżywiania, rozmowa z coachem może pomóc przeprowadzić ten zabieg, bo:

-pozwala skonkretyzować cel żywieniowy (czemu mają służyć wprowadzane zmiany, jakie dolegliwości można dzięki nim zmniejszyć, jakich w ogóle uniknąć),

-pozwala rozplanować konkretne czynności prowadzące do realizacji celu,

-i przede wszystkim pozwala ustalić, a później sukcesywnie wzmacniać motywację do zmiany dotychczasowych przyzwyczajeń żywieniowych.

Podstawowym narzędziem coachingowym służącym do zdefiniowania motywacji jest stworzenie wizji przyszłego sukcesu. (Jak to będzie, gdy już osiągnę swój cel?) Stworzona w stanie relaksu wizja powinna być jak najbardziej wyraźna i możliwa do zrealizowania. Dobrze, gdy oddziaływuje na jak największą ilość zmysłów (jest multisensualna). Wizja jest ruchomym obrazem, który powinien zakodować się w umyśle i być łatwym do przywołania. W dobrze rozplanowanym procesie zmiany staje się ważnym punktem odniesienia.

Bo, świadoma zmiana jest kwestią decyzji. Decyzja podejmowana jest pod wpływem dwóch czynników: emocjonalnego i racjonalnego. Wizja odpowiada pierwiastkowi emocjonalnemu, jednak aby była odpowiednio ugruntowana, trzeba zdefiniować jej celowość, istotność: dlaczego jej zdefiniowanie jest dla danej osoby ważne? Jakie wypłyną z tego korzyści? Co w tej sytuacji zmieni się na lepsze? Odpowiedzi na te pytania wraz z multisensualnością stworzonego obrazu są siłą, która pomaga utrzymać determinację i pokonać chwile zwątpienia podczas realizowania wybranego celu.

Justyna Pasenkiewicz-Pitera
Coach i Trener Dietetyczny
www.efekt-dieta.pl

Nasza strona wykorzystuje pliki cookies.