Zostaw nam swojego @ a będziemy Cię na bieżąco informować o nowych artykułach oraz ciekawych wydarzeniach ze Świata Coachingu.


Obszary

Niekorzystne nawyki żywieniowe mogą doprowadzić do utraty kontroli nad posiłkami i w efekcie znacznego obniżenia jakości życia (a przy większych zaniedbaniach do poważnych schorzeń, m.in. otyłości, miażdżycy, osteoporozy).

Racjonalne żywienie warunkuje sprawne funkcjonowanie zarówno fizyczne, jak i psychiczne.

Jego wyznaczniki to:

1. Zachowanie odpowiednich, trzygodzinnych przerw między (pięcioma, niewielkimi objętościowo, skomponowanymi z jak najmniej przetworzonych składników) posiłkami, które:

- zapobiegają skokom poziomu cukru we krwi, rozregulowującym stabilność nastroju,

- zapewniają wyrównany poziom energii, (dzięki czemu organizm nie ma potrzeby zamieniania potencjału energetycznego na tkankę tłuszczową i magazynowania jej na czas ewentualnego deficytu),

- eliminują chęć podjadania,

- sprawiają, że zawartość posiłku zostaje strawiona i jest zużywana na bieżące potrzeby organizmu.

2. Nie obciążanie żołądka nocą (spożywanie ostatniego posiłku około 3 godziny przed zaśnięciem) co umożliwia efektywną regenerację ustroju i naturalnie generuje głód poranny (dzięki czemu unika się rano zmuszania się do przełknięcia czegokolwiek).

3. Odpowiednie nawadnianie organizmu (czyli powolne wypijanie około 8 szklanek wody dziennie).

Wymienione czynniki dotyczą stylu spożywania. Na całokształt rozsądnego sposobu odżywiania składa się także wybór odpowiednich produktów spożywczych. Warto wprowadzić do jadłospisu te, posiadające szczególne nagromadzenie korzystnych dla ludzkiego organizmu substancji (tzw. super food, m.in. jagody goi, acai, czosnek, brokuły, aloes, algi, czy tzw. żywność funkcjonalną, wzbogaconą pewną wartością dodaną - np. margaryna ze sterolami roślinnymi, jogurty zawierające probiotyki).

W chwili, gdy już uświadomimy sobie zagrożenia płynące z zaniedbania sfery odżywiania lub na własnej skórze poznamy ich skutki, czas na powzięcie konkretnych kroków w stronę zmiany dotychczasowych przyzwyczajeń. Można spróbować dokonać tego samemu, a w razie niepowodzenia można udać się po pomoc do dietetyka lub coacha dietetycznego.

Pierwszym krokiem będzie zdefiniowanie celu, któremu ta metamorfoza ma służyć, czyli odpowiedzenie sobie na pytania: Jakie korzyści mi to przyniesie? Dlaczego jest to dla mnie ważne?

Aby nadać im odpowiednią moc powinny być zapisane i określone w czasie (np.”daję sobie miesiąc na przyzwyczajenie się do nowych reguł” - zwykle po tym czasie pewne czynności stają się automatyczne).

Następnie ważne jest zdobycie pewnej wiedzy na temat racjonalnego odżywiania: Co służy, a co nie służy mojemu organizmowi? Który z jego aspektów chcę usprawnić?

Kolejnym elementem, który będzie wzmacniał początkową determinację i utrzymywał motywację na wysokim poziomie jest stworzenie sobie multisensualnej wizji (dokładna instrukcja, jak to zrobić znajduje się w poprzednim artykule).

Przed samym przystąpieniem do wprowadzenia zmian można wspomóc się narzędziami coachingowymi. Adekwatna będzie np. „dźwignia”, czyli rozpisanie czynności, które należy wykonać realizując reformę, a następnie wybranie tego działania, którego podjęcie pociągnie za sobą pozostałe, wymienione aktywności. Dźwignia ustawia, często bardzo trudny do zrobienia, pierwszy krok.

Reasumując, chcąc zamienić dotychczasowe przyzwyczajenia żywieniowe na nowe, prozdrowotne trzeba:
- uświadomić sobie wagę odżywiania na funkcjonowanie ludzkiego organizmu,
- zdobyć wiedzę na temat wartościowych składników odżywczych,
- dokładnie poznać swój organizm, aby wiedzieć czego potrzebuje on do pełnego wykorzystania swojego potencjału,
- zaprogramować się mentalnie na zmiany,
- utrzymywać wysoką motywację wspomagając się np. narzędziami coachingowymi.


Justyna Pasenkiewicz-Pitera
Coach i Trener Dietetyczny
www.efekt-dieta.pl
 
 
 

Nasza strona wykorzystuje pliki cookies.