Zostaw nam swojego @ a będziemy Cię na bieżąco informować o nowych artykułach oraz ciekawych wydarzeniach ze Świata Coachingu.


Typy coachingu


Jak sama nazwa wskazuje, autocoaching to proces coachingowy wykonany na sobie samym. Jest to metoda pracy rozwojowej wymagająca sporej samoświadomości i samokontroli oraz dużej umiejętności samodzielnej zmiany perspektywy. 

Każdy z nas zastanawiając się nad ważnym dla siebie tematem, planując coś lub szukając wewnętrznej motywacji do realizacji celu w pewnym sensie dokonuje autocoachingu. Dlaczego w pewnym sensie? W mojej perspektywie autocoaching to świadome zastosowanie określonej metody w celu osiągnięcia konkretnego efektu.

Jak to zrobić? Przede wszystkim warto poznać narzędzia i metody, które mogą w tym pomóc. Na przykład, jeśli chcę zmienić relację prywatną lub zawodową potrzebuję wiedzieć, co pomoże mi w obiektywnej ocenie tej relacji i w jaki sposób mogę spojrzeć na nią z różnych punktów widzenia (może być tu przydatne koło relacji lub praca ze zmianą perspektywy). Jeśli zastanawiam się, co chcę zmienić w swoim życiu zawodowym, to może warto wykonać analizę SWOT i przyjrzeć się, jak postrzegam moje życie zawodowe teraz i co pragnę osiągnąć w przyszłości.

Podczas autocoachingu warto pisać swoje spostrzeżenia. Myśl jest ulotna i „w głowie“ łatwo ją zmieniamy. W zapisanych myślach łatwiej jest znaleźć przekonania, które nas ograniczają, dostrzec obawy czy niepotrzebne nam już nawyki.

W autocoachingu ważna jest też wiedza jak kalibrować cel i jak znaleźć dla niego ilościowe i jakościowe wskaźniki. Najprościej zrobić to odpowiadając sobie na pytanie: po czym poznam, że zrealizowałam cel? Jednak najważniejsze jest to, żeby znaleźć motywację do realizacji celu, na przykład ustalając kluczową dla nas wartość.

Następnym ważnym etapem pracy jest poszukanie możliwych rozwiązań do realizacji celu. Tu możemy znowu sięgnąć do pracy pytaniami lub do przeróżnych metod twórczego rozwiązywania problemów, takich jak: kapelusze de Bono, burza mózgów, metoda Walt’a Disney’a, czy choćby matryca granic. Warto też wybrać jakieś rozwiązanie, stosując na przykład metodę zamku.
Kolejnym krokiem do skutecznego autocoachingu jest stworzenie planu działania i zaplanowanie kotwic ułatwiających pamiętanie o tym wszystkim, co zrobiliśmy. Na tym etapie można posłużyć się na przykład C5 lub wykresem Gantt’a.

Podsumowując, autocoaching to taka własna praca rozwojowa, która wymaga od nas poszerzania świadomości, konsekwencji i umiejętności spojrzenia na siebie z boku. Jej niewątpliwą zaletą jest to, że możemy ją wykonać w każdym momencie w którym poczujemy, że tego potrzebujemy. Ponadto autocoaching umożliwia nam głęboką refleksję i rozwija umiejętność twórczego rozwiązywania problemów. Rzetelna praca nad samym sobą pozwala na znalezienie optymalnych rozwiązań i na opracowanie skutecznych metod działania. Sprawdza się też u osób, które nie mogą lub nie chcą korzystać z pomocy innych w procesie własnych zmian.

Jednak nie zawsze samodzielnie da się wyjść z dotychczasowych torów myślenia. Nie każdy potrafi przełamywać własne bariery i obiektywnie przyglądać się sobie. Nie zawsze mamy też w sobie wystarczająco dużo motywacji i chęci zmian, żeby sumiennie i solidnie przeprowadzić autocoaching.

Agnieszka Zielonka
doktor psychologii, coach i superwizor ICC 
www.akademia-ja.pl
 
 

Nasza strona wykorzystuje pliki cookies.