Zostaw nam swojego @ a będziemy Cię na bieżąco informować o nowych artykułach oraz ciekawych wydarzeniach ze Świata Coachingu.


Jak zostać coachem

Kontynuując temat: jak wybrać szkołę coachingu, który został opublikowany tydzień temu (pierwszą część artykułu możecie znaleźć tutaj), przejdźmy do wymiernych kryteriów, jakie możemy porównać.

5. Jaka forma zajęć jest najlepsza?

Kolejne rozróżnienie to forma zajęć. Obecnie każdy znajdzie coś dla siebie. Istnieją:

- Szkoły stacjonarne, w których zajęcia odbywają się w formie weekendowych zjazdów a uczestnicy spotykają się na żywo. Takich jest najwięcej.

- Szkoły online np. Certyfikowana Szkoła Coachów Video.

- Szkoły łączące zjazdy na żywo z pracą online np. Coaching Center czy Noble Manhattan Coaching.

Tak naprawdę nie ma złej formy nauki, bo jak w wielu dziedzinach, to, ile się nauczysz, zależy od twojego zaangażowania. W Polsce królują szkoły stacjonarne, gdyż nie przywykliśmy jeszcze do nauki zdalnej. Natomiast w Stanach kursy stacjonarne są rzadkością. W związku z tym jeśli w twojej okolicy nie ma szkoły coachingu lub nie masz czasu na dojazdy, kurs prowadzony zdalnie będzie równie dobry, a może nawet lepszy.

Moim zdaniem na decyzję o wyborze sposobu nauki, powinno też wpływać to, w jaki sposób potem chcesz pracować jako coach. Osobom, które mają zamiar prowadzić coaching przez telefon lub skype, zdecydowanie polecam również kurs zawierający formy pracy zdalnej. Dzięki temu podczas nauki będziecie w stanie przyzwyczaić się do takiego sposobu pracy, wyostrzyć umiejętność aktywnego słuchania głosu bez obserwowania klienta.

6. Ceny i ilość godzin?

Jest to łatwiejszy czynnik do porównania, gdyż możemy porównać konkretne liczby, jednak dłuższy kurs wcale nie oznacza, że lepszy. Warto zwrócić uwagę, czy dany kurs zapewnia wymaganą liczbę godzin i pokrywa się z programem potrzebnym do certyfikacji (o ile zdecydujesz się na profesjonalne zaangażowanie w coaching). Ponadto kurs 8 godzinny nie da pełnej wiedzy jak poprowadzić sesję coachingową. Prawdopodobnie na takich zajęciach poznasz ogólny model i wstępne założenia, jednak można je traktować tylko jako wprowadzenie.

Zbyt długie kursy moim zdaniem też nie są najlepsze. Coaching jest taką dziedziną, w której musimy przejść do praktyki, aby szybko zacząć się uczyć. Długie kursy mogą powodować, że zamiast zaangażować się w stawianie swoich pierwszych kroków w coachingu, będziesz się ciągle przygotowywać.

7. Czy szkoła ma akredytację?

Międzynarodowe organizacje takie jak ICF, ale też polskie jak Izba Coachingu ustanawiają standardy dla coachów, ale też dla szkół coachingu. W związku z tym możesz znaleźć informacje, czy dana szkoła jest akredytowana. Co to znaczy? To oznacza, że jej program jest zgodny ze standardami wyznaczonymi przez daną organizację i jeśli spotkasz coacha, który szkolił się w innej szkole, ale akredytowanej w tej samej organizacji to podstawy waszej wiedzy powinny być takie same.

Akredytacja nie zapewni jednak, że będziesz dobrze nauczony, ale oznacza, że będzie to przeprowadzone według określonych standardów, a poziom jego wiedzy został zweryfikowany zgodnie z wytycznymi organizacji np. przeszedł egzamin teoretyczny i praktyczny.

W niektórych przypadkach zdarza się, że jeśli kurs jest akredytowany to łatwiej jest ci później zdobyć akredytację jako coach np. egzamin wewnętrzny jest zarazem egzaminem uznawanym przez organizację np. Szkoła Coachów we Wszechnicy UJ i akredytacja w ICF. Może być to kluczowy element dla ciebie, jeśli jesteś zdecydowany na akredytację coachingową.

8. Co mówią o niej absolwenci?

Opinie absolwentów są moim zdaniem wartościowe, ale tylko wtedy jeśli wiesz, jak i o co pytać. Do tej pory tylko dwa razy zdarzyły mi się osoby niezadowolone z kursu coachingu, na którym były. Zazwyczaj nauka coachingu jest to szkolenie tak wpływające na uczestników i rozwijające ich, że każdy z absolwentów głosi peany na cześć trenerów prowadzących zajęcia i jest „po prostu zachwycony”.

Jeśli masz możliwość zapytania absolwentów, spytaj o to, na co był kładziony nacisk, jakie były materiały, czy czasu było wystarczająco dużo na dany materiał, jak była ilość czasu przeznaczana na ćwiczenia, a ile na teorię.
 

Nasza strona wykorzystuje pliki cookies.