Zostaw nam swojego @ a będziemy Cię na bieżąco informować o nowych artykułach oraz ciekawych wydarzeniach ze Świata Coachingu.


Książki

Recenzja - Daniel Kotowski

Hasło menedżer jako coach prowokuje. Jeśli byłeś lub jesteś menedżerem, to pewnie znane Ci są podobne przypadki:
• masz co najmniej jednego niewydajnego pracownika z którym masz problem,
• prosisz od tygodnia o załatwienie sprawy i Cię ignorują,
• zauważasz napięcia między pracownikami.
Na każde z tych pytań znajdziesz odpowiedź w tej książce.


Menedżer kojarzy mi się z kimś kto wydaje polecenia i kontroluje. Coach z kolei przywodzi na myśl osobę, której ufam i dzięki temu staje się moim przewodnikiem. Autor książki standardowy styl zarządzania przez polecenia i porady konfrontuje się z nowoczesnym stylem poprzez krótkie rozmowy coachingowe.
Tak więc na czas tych minisesji struktura przełożony-podwładny zostaje zastąpiona liniowym układem partner-partner. Ten mechanizm pozwala na nawiązanie bliższej relacji opartej na zaufaniu. W efekcie menedżer ma szansę poznania motywów kierujących daną osobą i wpłynięciu w efektywny sposób na jej decyzje.

Tekst pisany jest językiem swobodnym i dynamicznym, więc szybko się czyta. Polecam jednak czytać z ołówkiem w ręku. Niektóre uwagi były dla mnie naprawdę odkrywcze. Warto dać sobie czas na wchłonięcie wiedzy, refleksję, poznanie teorii i praktyki - zgodnie z ideą Cyklu Kolba.
Układu 10 rozdziałów został tak zaprojektowany, jakby książka była coachem a czytelnik coachee. Zatem z każdym rozdziałem odkrywasz kolejne poziomy wtajemniczenia. No i co najważniejsze przykłady, przykłady, przykłady. Niebagatelne znaczenie dla mnie miało użycie licznych przykładów rozmów coachingowych. Dzięki czemu wiedziałem od razu jak połączyć praktykę z teorią.

Pierwsze pięć rozdziałów to dopiero rozgrzewka. Zdobędziesz w niej takie podstawy jak świadomość roli coachingu, umiejętność dogłębnego słuchania i czytania między wierszami. Parafrazując Einsteina aby znaleźć rozwiązanie problemu warto poświęcić 95% czasu na znalezienie odpowiedniego pytania. Dlatego istotne znaczenie ma rozdział pokazujący jak zadawać właściwe pytania. Ostatni etap to udzielenie informacji zwrotnej, skłaniającej do zmiany.
Pozostała część książki koncentruje się na przedstawieniu modelu OSKAR i nauka praktycznego wykorzystania. Potwierdza się kolejny raz że niezwykłość tkwi w prostocie. Model ten wzoruje się na modelu GROW, który opisywałem kiedyś na blogu. Do tej pory rozmowy coachingowe prowadziłem intuicyjnie. Po przeanalizowaniu stylu ich prowadzenia, stwierdzam, że szkielet rozmowy zgadzał się ze schematem modelu na którym bazuje autor. Dzięki temu stosuję go bardziej świadomie.
Miałem okazję zastosować model OSKAR w praktyce. Co ciekawe, stosując go w domu, pracy czy na forach internetowych, nagle okazało się, że ludzie zwracający się do mnie z jakimś problemem, samodzielnie potrafią go rozwiązać.

Ostatnie rozdziały zachęcają do wdrożenia kultury coachingowej w środowisku pracy. Ehh, nieco utopijna wizja, bo daleko jeszcze polskim korporacją do firm typu Virgin czy Google.

Nie sądziłem, że tak trudne tematy jak spychologia, rola ofiary czy brak higieny osobistej w firmie można rozpracować tym modelem. W moim odczuciu jedynie dwa ostatnie rozdziały można było dopracować lepiej. Mimo, że popieram tworzenie kultury coachingowej, to nieco męczyłem się w tym rozdziale. Może wynikać to z tego, że do tej pory nie miałem doświadczeń w firmach z osobnym działem coachingu. Może też trochę dlatego, że autor sam wskazywał, że takich firm jest niewiele, jeśli w ogóle są.
Do tej pory nie miałem doświadczenia typowo menedżerskiego, więc patrzę na nią z nieco innej perspektywy. Chociaż z drugiej strony zarządzam sporym portfelem klientów i przyznam, że coachingowy styl sprzedaży przypadł mi do gustu. Cieszę się, że mam tę pozycję na półce, na pewno nieraz po nią sięgnę.

Od wydawnictwa:

Autorzy książki „Menedżer jako coach. Nowoczesny styl zarządzania” prezentują zupełnie nowe podejście do roli menedżera. Opiera się ono na umiejętnym stosowaniu zasady złotego środka: zarządzaj i motywuj. Dobry menedżer jest nie tylko wymagającym przełożonym, ale również godnym zaufania mentorem.
Jenny Rogers, Karen Whittleworth i Andrew Gilbert w przystępny sposób tłumaczą, jak przełożyć podstawowe zasady coachingu na relacje przełożony – podwładny. Dzięki temu nie tylko poprawisz wyniki firmy i staniesz się skuteczniejszym liderem, ale także pozytywnie wpłyniesz na swoich pracowników, zyskując ich szacunek i zaangażowanie w pracę.
Jeśli jesteś zbyt wymagający, możesz zyskać reputację osoby szorstkiej. Jeśli jesteś zbyt miły, uznają cię za mięczaka, którym łatwo sterować. Żadna z tych taktyk nie działa.
Zaangażowanie pracowników – oto magiczny składnik. Sprawia, że ludzie stają się autentycznie oddani temu, co robią, a efekty ich pracy są doskonałe. W rzeczywistości niewielu firmom udaje się je osiągnąć, choć wszystkie twierdzą, że chcą. Coaching to najbardziej niezawodny sposób do zaangażowania pracowników.
Książka Menedżer jako coach stawia pod znakiem zapytania wiele tradycyjnych założeń na temat tego, co jest skuteczne w zarządzaniu, i krok po kroku pokazuje, jak być znakomitym menedżerem i osiągać fantastyczne wyniki.

O autorach:

Jenny Rogers – pionierka w dziedzinie coachingu w Wielkiej Brytanii, znany na całym świecie coach z ponaddwudziestoletnim doświadczeniem, konsultantka i autorka prac na temat coachingu i przywództwa. Jej klientami są prezesi i dyrektorzy dużych firm. Przeszkoliła kilkuset menedżerów z całego świata w zakresie prowadzenia coachingu, ma również doświadczenie w szkoleniu coachów. Autorka książki Adults learning, która od ponad 30 lat jest bestsellerem z dziedziny rozwoju osobistego, a także bestsellera Coaching. Podstawy umiejętności. Dyrektor Management Futures Ltd, firmy doradczej specjalizującej się w zakresie rozwoju organizacji i coachingu. Przez 12 lat była producentem w stacji BBC.

Karen Whittleworth – jest uznanym trenerem, coachem i superwizorem oraz dyrektorem założycielem Worth Consulting Ltd.

Andrew Gilbert – jest znanym na świecie mówcą, trenerem i coachem zajmującym się executive coachingiem. Jest dyrektorem Worth Consulting Ltd.

Nasza strona wykorzystuje pliki cookies.