Zostaw nam swojego @ a będziemy Cię na bieżąco informować o nowych artykułach oraz ciekawych wydarzeniach ze Świata Coachingu.


Biznesowo

Jak wygląda praca biur coworkingowych i wirtualnych w Polsce?

Na to pytanie szukaliśmy odpowiedzi w rozmowie z właścicielami biur coworkingowych: Pani Dorota Wójcik z lubelskiego Biura Wirtualnego SMART oraz Pan Piotr Boulangé właściciel warszawskiego biura coworkingowego Clock-Work. 

Anna Jastrzębska: Jaka jest główna idea i cel działania biura coworkingowego?

Piotr Boulangé: Główną ideę coworkingu odkrywamy, gdy przetłumaczymy to słowo na język polski, bo coworking oznacza współpracę. Współpracowanie zawiera w sobie takie elementy jak wymiana informacji, czy kontakt z innymi podobnymi pod pewnymi względami do siebie ludźmi. Za nadrzędny cel coworkingu uważana jest maksymalizacja korzyści biznesowych poprzez zwiększenie sieci kontaktów społecznych i współpracy biznesowej między ludźmi, którzy spotykają się w takim biurze.

Dorota Wójcik: Biuro, które prowadzę nie jest typowym biurem coworkingowym. Moje biuro jest biurem wirtualnym z pokojem do pracy dla coworkerów i głównie zajmuje się udostępnianiem adresu do rejestracji firm, obsługą korespondencji oraz wynajmem biura na godziny i sali szkoleniowej. Prowadzenie biura scricte coworkingowego w Lublinie, z mojej perspektywy jest raczej nieopłacalną inwestycją, ze względu na nieduży popyt na tego rodzaju usługi. Być może w przyszłości to się zmieni, ale na chwilę obecną przeszkodą jest niska świadomości mieszkańców i fakt, że w Lublinie jest niewielka ilość freelancerów, którzy po opłaceniu ZUS-u mogą sobie pozwolić na dodatkowe opłaty związane z biurem.

A. J.: Wśród polskich freelancerów ostatnio sporo słyszy się na temat biur coworkingowych i wirtualnych. Jakie widzą Państwo różnice między tymi dwoma rodzajami działalności?

D. W.: Klienci wirtualnego biura to głównie małe i średnie firmy. Z reguły poszukują oni adresu do rejestracji własnej firmy, spółki, fundacji czy stowarzyszenia. Pojawiają się w biurze rzadko, gdyż korespondencja jest przesyłana do nich e-mailem w formie skanu, a raz w miesiącu odsyłana na ich adres domowy. Klienci korzystają również z oferty wynajmu biura na godziny oraz sali szkoleniowej. Osoby korzystające z biur coworkingowych to głównie freelancerzy poszukujący przyjaznego środowiska biurowego do pracy. Potrzebują oni w zasadzie na stałe biurko do pracy przez kilka godzin dziennie. Oczywiście należy zapewnić im dostęp do internetu, drukarki, kserokopiarki, skanera etc. Biuro coworkingowe z reguły posiada dostęp do kuchni czy pokoju socjalnego, sale szkoleniowe i tzw. open space dla osób, które chcą wynająć sobie biurko do pracy.

P.B.: Podstawowa różnica między tymi dwoma rodzajami biur związana jest przede wszystkim z płaszczyzną kontaktów międzyludzkich. Biuro wirtualne działa tak, że możliwość nawiązania kontaktów jest minimalna, służy ono raczej udostępnianiu adresu na potrzeby rejestracji firmy, obsłudze korespondencji i jej przekazowi. Jedyna rzecz, jaka upodabnia oba biur,a to możliwość wynajęcia przestrzeni na godziny. Natomiast co do dalszych różnic - w przypadku biura coworkingowego, jak już wcześniej wspomniałem, istotna jest współpraca, interakcje między ludźmi, którzy korzystają z usług biura. Poza tym jest to przestrzeń, do której przychodzisz i czujesz, że w jakimś stopniu „jest Twoja”. Ze swojej strony często zachęcam ludzi, do tego by w ramach tych samych, bądź różnych profesji wymieniali się między sobą wiedzą, czy umiejętnościami – i tak np. jeżeli jesteś trenerem i prowadzisz szkolenie dla 10 osób z zakresu zdrowego odżywiania, możesz zaprosić do współpracy foodcoacha, który specjalizuje się w ustalaniu diet i pomaga zrzucić zbędne kilogramy. Z naszego biura korzystają specjaliści różnych profesji, poza ludźmi z dziedziny psychologii biznesu sporo jest grafików i specjalistów z dziedziny IT, także możliwości współpracy jest naprawdę sporo.

A.J.: Jakie widzą Państwo korzyści dla freelancerów, którzy chcieliby skorzystać z biura coworkingowego?

P.B.: Nie wiedzieć czemu, praktycznie od momentu otwarcia biura, naszą klientelę stanowiły w zdecydowanej mierze osoby związane z psychologią biznesu: coachowie, doradcy zawodowi, psychologowie zajmujący się wspieraniem młodych ludzi na rynku pracy. Część z nich także stawia pierwsze kroki w swoim zawodzie, a wynajęcie przestrzeni jest dla nich finansowo korzystne, bo płacą za czas, który rzeczywiście wykorzystują. Poza tym dzięki wynajęciu biura, nie muszą już pokątnie spotykać się ze swoimi klientami w restauracjach czy kawiarniach, co niewątpliwie podnosi komfort pracy, a w oczach klientów stawia ich w gronie profesjonalistów.

D.W.: Praca w biurze coworkingowym niewątpliwie ma wiele korzyści, do których zaliczyć można m.in. wzrost efektywności pracy. Atmosfera biurowa sprzyja intensywnej pracy i pozbawiona jest rozpraszaczy, takich na jakie natknęlibyśmy się pracując w domu. Coworkerki, które pracują w moim biurze zwracają uwagę na fakt, iż dopóki wykonywały swoją pracę w domu było to postrzegane przez ich rodziny jak „praca na niby”. Ich partnerzy uważali, iż pracując w domu powinny zawsze znaleźć czas na przygotowanie obiadu i posprzątanie. Obecnie kiedy wychodzą rano do biura żaden z domowników nie ma już wątpliwości, iż wykonują tak samo absorbującą pracę. 

A.J.: Na zakończenie zostawiłam sobie pytanie, które pewnie nurtuje większość naszych czytelników. Jakie korzyści coach mógłby uzyskać, gdyby zdecydował się na podjęcie z Państwem współpracy?

D.W.: Podstawową korzyścią wydaje się być wizerunek jego firmy. Sądzę, iż klienci coacha widzą w nim większego profesjonalistę jeśli na miejsce wspólnych spotkań zamiast kawiarni wybiera siedzibę własnej firmy. Wynajęcie pokoju biurowego na miejsce spotkania z klientem to również sposób na zachowanie większej intymności aniżeli w miejscu publicznym. Koszt wynajęcia pokoju to ok. 25 zł. za godzinę pracy. W ramach tej ceny biuro zapewnia pełny serwis kawowy. Istnieje również możliwość umieszczenia własnego szyldu na budynku, w którym mieści się moje biuro.

P.B.: Na pierwszy plan wysuwa się komfort i dostępność, coach ma świadomość – bonus psychiczny, wynikający z posiadania stałego miejsca, gdzie może się spotkać ze swoim klientem (u nas ma do wyboru 8 pomieszczeń wraz z ogródkiem, do odizolowania się tak, by jemu i klientowi nikt nie przeszkadzał). Kolejny atut to brak kosztów stałych związanych z wynajmem. Za jedną z większych zalet uważam też możliwość znalezienia przez coacha klientów wśród innych coworkerów bądź ich znajomych, także panująca między coachami synergia i wymiana wiedzy nie są bez znaczenia.

AJ.: Dziękuję bardzo za udzielenie wyczerpujących odpowiedzi.


Nasza strona wykorzystuje pliki cookies.