Zostaw nam swojego @ a będziemy Cię na bieżąco informować o nowych artykułach oraz ciekawych wydarzeniach ze Świata Coachingu.


Jedni się go boją, drudzy doceniają jego moc, inni bardzo chcą poznać jego tajniki, wielu zwyczajnie nie rozumie, na czym polega. Coaching – bo o nim mowa – staje się coraz popularniejszy zarówno jako narzędzie rozwojowo-szkoleniowe, jak i środek zarządzania. Wszyscy, którzy tylko słyszeli o tym pojęciu, a chcieliby wiedzieć więcej, znajdą kluczowe informacje w niniejszym artykule- podane w przystępny sposób, pozwalający na zrozumienie podstaw tematu.

Na początku zajmijmy się kwestią zrozumienia słowa coaching. Często zdarza się, że pod tym pojęciem pojmowane jest udzielanie wskazówek, dawanie rad, dzielenie się własnymi doświadczeniami, konsultacje. Te czynności nie mają jednak zbyt wiele wspólnego z rzeczywistymi działaniami coacha. Jego zadaniem jest słuchać i obserwować, a następnie zadawać odpowiednie pytania i podążać za klientem.

W najczęściej stosowanej formie, coaching to rozmowa dwóch osób: coacha i klienta. Takie spotkanie jest nazywane sesją i może trwać od jednej do kilku godzin. Do jej przeprowadzenia niezbędne jest pomieszczenie, które zapewnia względny spokój i ciszę, a także dwa wygodne krzesła lub fotele. Nierzadko przydaje się także stolik, gdyż w ramach sesji zdarza się, że coach prosi rozmówcę o napisanie lub narysowanie czegoś.

Najczęściej klient korzysta z pomocy coacha w dwóch przypadkach. Po pierwsze, gdy ma jakiś problem, z którym nie może sobie poradzić. Po drugie, gdy chce osiągnąć cel i nie wie, jak się zabrać do jego realizacji. Jednym słowem, kiedy pragnie dokonać zmiany. Odnalezienie najefektywniejszego dla klienta rozwiązania odbywa się poprzez zadawanie odpowiednich pytań. Dzięki nim ustala się cel coachingu, bada się stan istniejący w danym obszarze życia klienta, jego doświadczenia, zasoby, kreuje się opcje, które pomogą przebyć klientowi drogę do osiągnięcia pożądanego rezultatu oraz wybiera się ostateczny sposób stanowiący rozwiązanie. Podczas całego tego procesu coach jest jedynie „katalizatorem” pchającym klienta do przodu, pilnującym by jego myślenie było zgodne z rzeczywistością, żeby zobaczył sytuację z różnych punktów widzenia. Główną pracę wykonuje klient - osoba, która chce dokonać zmiany. Ona jest również odpowiedzialna za ostateczny wynik, czyli realizację działań wybranych przez siebie jako kluczowe do rozwiązania problemu lub osiągnięcia celu. Coach pomaga w tym procesie, nakierowuje, ułatwia zobaczenie sytuacji z innej perspektywy.

Coaching może dotyczyć niemalże każdego aspektu życia: rodziny, pracy, zdrowia, związków, relacji z ludźmi, stanu psychicznego. Zazwyczaj sesje odbywają się seriami.  Dlaczego? Ich przedmiotem bywają myśli i nawyki zakorzenione głęboko w podświadomości klienta, do których przyczyny nie może on dotrzeć w ciągu jednej rozmowy. Na dodatek zdarza się, że rozciągają się one na wiele obszarów życia. Dla osób wstydliwych lub unikających mówienia o swoich przeżyciach powstało narzędzie zwane metaforą. Można „opakować” swój problem lub cel w dowolnie wybrany przedmiot albo zjawisko i pracować z coachem, nie zdradzając właściwego tematu rozmowy. Takie opakowanie to np.: różowy latający słoń, który nie daje spać; igła wbita głęboko w pośladek; puzzle liczące milion elementów. W tym wypadku poziom abstrakcji zależy tylko od wyobraźni klienta.
Jednak rolą coacha jest również zadbanie o bezpieczną atmosferę, w której klient będzie mógł rozmawiać o różnych tematach.

Można teoretyzować na temat coachingu, przedstawiać narzędzia, systemy działania, uczyć się zachowań właściwych coachowi. Jednakże prawdziwą moc jego oddziaływania można poczuć dopiero wtedy, gdy siądzie się na fotelu jako klient i usłyszy kilka dobrych pytań wywołujących rewolucję w głowie i sercu. 

MKRU

Nasza strona wykorzystuje pliki cookies.